Bibi
12-06-2026
Hallo allemaal, zijn er mensen met ervaringen van een ulcus cornea. (Bacterie op hoornvlies) Mijn zicht is sindsdien wazig en dat komt waarschijnlijk door een centraal en troebel litteken. Herkent iemand dit en hoe liep dit af, werd dit in de verloop van tijd beter door herstel litteken! Of hielpen screla lenzen?
Jacqueline
12-06-2026
Beste Bibi, nee geen ervaring hiermee. Wel ervaring met scleralenzen. Hier ben ik heel blij mee. Hoop vvor je op een spoedig herstel.
Bibi
13-06-2026
Hi jacqueline bedankt voor je reactie. Mag ik vragen waar jij dan de scleralenzen voor gebruikt?
Hoi, ik heb een litteken op mijn hoornvlies door een herpes infectie. Dit is helaas niet beter geworden.
Ik zie met dat oog nog 10%. Doordat ik nu scleralenzen draag zoë ik weer 100%
Beste Bibi, ik heb er jammergenoeg wel ruime ervaring mee. Door het littekenweefsel is je zicht idd waziger. Bij mij zijn de littekens van de ulcussen in de loop der tijd zeker vervaagd maar niet 100% verdwenen. Ik heb geen ervaring met lenzen hiervoor. Sterkte verder!
Bibi
13-06-2026
Hallo nancy,
bedankt voor je reactie. Zat uw litteken ook centraal? Na hoelang na infectie hebben ze de lens geprobeerd. Het is voor mij nu 2 maanden geleden en de lens doet nu niks dus ik moet over een half jaar terug....
Bibi
13-06-2026
Dankjewel annet. Dat het niet weg gaat hebben ze inderdaad al gezegd. Kunt u nu wel weer scherp zien en zijn lenzen daarom niet nodig of heeft u er mee leren leven?
Ha Bibi, omdat ik ook littekens van vele herpesinfecties heb, zie ik heel wazig, ongeveer 10% zicht. Mijn andere oog ziet goed, bij elkaar zie ik dus genoeg. Ik heb ermee leren leven. Een ergotherapeut van Koninklijke VISIO heeft mij hierbij goed geholpen.
Hi Bibi,
Dank voor je vragen aan de Praat mee! community van de Hoornvlieswijzer. Ik zag dat je drie vragen stelde die in de kern allemaal hetzelfde onderwerp behandelt. De laatste vraag heb ik verwijderd. Teveel vragen over hetzelfde onderwerp door dezelfde persoon wordt onoverzichtelijk. De vragen "Wazig zicht" en "Vraag over cornea ulcus" laat ik staan omdat daarop reacties zijn gekomen die er toe doen. Mijn advies is dan ook het bij deze twee vragen te houden.
Alvast bedankt voor je medewerking en ik hoop dat de reacties die tot heden zijn gegeven je enigszins perspectief geven. En wellicht dat er nog aanvullende reacties komen van mensen die zich in de door jouw geschetste situatie herkennen.
8 reacties
Schrijf een reactie